lørdag, februar 11, 2006

Har vi det for godt ?

Siden nogen skrike ut at eg ska skriva noge fra mitt eget liv, så får eg heller prøva. Noge eg har tenkt på i det sista e om me har det for godt i dette samfunnet.

På fredag så var eg i praksis i hjemmesykepleien på Hinna, og så sko eg stella ei flotte gammale dama. Hu va rett å slett nydelige. Hu va meir elle mindre sengeliggande og e sterkt angrepen av leddgikt. Hu e kjempe tynn og hadde veldig lite krefter. Det va sånn at eg va redde eg sko knekka etter eller anna på na. Selv om hu hadde så dårlig helsesituasjon så var hu utrolig glad og takknemlig for alt. SÅNNE MØTER SKO EG ØNSKA ADLE FEKK. Eg blir rett å slett rørt. Sko ønska eg konne gifta meg me de. Eg ser for meg at hvis dette hadde vært meg så ville eg vært deprimert og lei og sur.

Eg snakka litt med henna og kom inn på koss de hadde det i gamle dager. Det e veldig lærerikt å hørra på det. Hu fortalte at når mannen hennas va 14 så måtte han legga lønningå si på bordet te foreldrene for eller gjekk det ikkje opp. IIIIK tenke eg, det hadde eg vell aldri klart.

Så sa hu følgande: "Eg tror at folk he det så godt i dag at de blir deprimerte". Så snakka hu videre om at hu meinte at folk har behov for å se at de e med å hjelpe te, og at dette e veldig vanskelig i dag. Siden alle har masse penger, og de fleste sleppe å gjer så møje for å få det. Eg må sai at eg e litt enige. Eg ser det litt på ulike pasientgrupper også, de rondt 40 e som regel bare sure. Mens de fra 60 - 70 opp e fantastisk flotte.. E det fordi de har lært seg å takle ting bedre ? Det tror eg faktisk. HALLELUJA for eldre mennesker, me kan læra møje av de. Takke Gud for eg får lov å møte sånne mennesker. Hb eg klare å ver liga blie når eg blir gammal å skrale.

24 kommentarer:

Tarjei sa...

AMEN

Kjell Rune sa...

Eg kan go god for alt du skrive her, Tarjei. Hurra, for gamle folk. Dei har jo som regel levd lenger enn meg, så dei må jo har lert litt....

Kristin-Bistin-Bo-Bistin sa...

Gaemlis lenge leve..
Eller det e kanskej akkurat det daem ikke gjoer. Kjiipern..for daem e ganske digg. Flesteparten vaffal

Knut Håkon sa...

Er du sykepleierstudent kanskje? Jeg har praksis på sykehjem for tida. Er utrolig givende å jobbe med gamle. Ikke alltid like lett å få så mye fornuftig ut av de demente jeg jobber med, men de er kule for det om... =)

Tarjei sa...

Eg e sykepleier student ja. Ja de e verdens flottaste mennesker. De e gull

Linda sa...

Ja, eg e enige. Gamle folk rule! Eg va me å sto i dørå idag i kjerkå. Sa hallo og velkommen, og smilte fint. De eldre så kom, smilte stort å va såå glae for at me ungdommer sto der å sa hei. De va skikkeli koselige! Mens mange av de litt yngre, bare sa hei, va alvorlige å jekk fort inn. Eldre folk e nydelige =)

Anonym sa...

hehe.. eg må le!! åh konge navn på bloggen din! meg og marianne sitte her og ler.. gamle folk e løgne, men eg må ærligt innrømma at det e ikkje bare blomster i mengden av gamle mennesker.. men alle ære te de som klare å holda livgnisten i gang, og som e takknemmelige for det de har - imotsetning te de som bare e bittre og misfornøyde med det mesta!!

Linda sa...

Heia. Å takk for kommentar te deg og =) Eg hadde blogspot, men fant ud at det blei stress å ha to blogger. Men det e liga enkelt å skriva kommentar på et space så det e på blogspot. Pluss at alle på msn`en kan se når eg har lagt inn elle skreve någe nytt =)

siri sa...

Men du e nå så søde og goe fra før av, så eg tror ikkje du får någe problem.

Tarjei sa...

Agnes, det e veldig veldig få av de gamle så bite litt i fra seg. Men det og e litt koselig.

Linda du har et poeng med at to blogger må ver stress.

Og Siri, eg e ikkje bare søte. Eg vil ver stor å sterk og skummel

Anonym sa...

tja, uten å virke for negativ, så kan eg sei at eg lige i all hovedsak gamle folk, det e mange bra! men på same måte som eg ikkje e alltid e lige begeistra for alle andre mennesker, så e det det samme med gamle.. å bli skjelt ut for at du gjørr jobben din og ikkje gir de ein bjørnetjeneste f.eks, e ein av de tingå eg ikkje lige..

samtidig lige eg ikkje de som på død og liv ska bruka alle kreftene de har igjen te å klaga øve alt te alle når de har i utgangspunktet levd et temmelig bra liv.. se deg tebake og smil øve det du klarte, ikkje se deg tebake og grin over alt du ikkje klarte.. eks. har du då Erik Bye, kjempe mann med masse bra prestasjoner og ein mann eg virkelig ser/såg opp te... men det e ikkje te å stikka under ein stol at han va litt bitter for at han såg dårlig i slutten av livet og at han ikkje va liga sprege som før.. det funke ikkje å bruke energien der..

Nå kan ein jo sei at eg bruke litt tid akkurat nå på å irritera meg over gamle mennesker.. men essensen i det eg meine e at eg lige de fleste gamle mennesker men med et lite forbehold!!

Anonym sa...

Amen broder! Gamlisen e så bra! Vi bor hos en 85 år gammel og sprek mann. Han e bare helt herlig. Ingen over, ingen ved siden, sånn e det bare. Og selv om kanskje noen av de litt oppi åran surre litt, så har vi så utrolig mye å lære av de eldre. Kanskje vi skal starte en kampanjen "snakk med eldre"? Skrev faktisk en oppgave om temaet.

Bra jobba Tarjei!

Hurra, hei og hopp.

Tarjei sa...

Eg e så me på å laga en kampanje, eg vil heller bruka ordet en bevegelse. Så kan med bli større en der der jente staffeten elle ka det nå hette. Det der så mange jenter samles og går en tur :) Så kan med gå heim te de eldre.

Supert. Eg e klar anytime.

Rebekka sa...

Hei Kamerat...
Du gjør en strålende jobb, eg e stolte av deg. Og e det en ting eg e enig i e det at det e mye visdom i eldre mennesker, tenke ofte på oldemor. Hun sa mye smart.
Håpe det ikkje e altfor lenge til våre veier krysses igjen.
Tudelu!

Nancy sa...

Halla!
Takk for ein konge diskusjon idag!
Himla oppbyggande å barra pøsa på me drømmar, tankar å sinnsyke fantasiar! Yeah..

You better KRIK`it!

Anonym sa...

forresten, kan eg få ein link på siå di;)

Anonym sa...

jepp.. seff.. men eg ser fortsatt ikkje min;)a

Tarjei sa...

Stemme aldeles på en prikk Alf Olav

Kristin-Bistin-Bo-Bistin sa...

Nytt innlegg...NU!!!
Den her gangen kan du skriv om naa intetsigende tull eller baerre fjas!Du kan vella!

Anonym sa...

Godt sagt. Stolt av å kjenne deg. Viss alle hjelpe nogen så får jo alle hjelp! Jesus vil hjelpe alle. Og han vil ha hjelp av meg og deg så han kan hjelpa di så ber om hjelp og di som trenge hjelp. Har du tid å hjelpa? Tror at når med hjelpe andre får livet en større mening og ingenting e vel bedre å hjelpe gamle og syke eller di fattige. Salige er di som er fattige i seg selv, for di skal arve Guds rike. Takke Gud for sånne så deg Tarjei!!

Kjell Rune sa...

Har du lagt opp, Tarjei?

Kristin-Bistin-Bo-Bistin sa...

det va det her vi frykta...

-BB sa...

Heia Terri!Visste isje at du konne dette her me pc og sånt!Har nå blogg eg og,sjøl om eg isje e heilt inni d ennu!jaja,ha en fin dag!:Dsnakkes!

Linda sa...

Vente på oppdatering... T.o.m Johan har oppdatert sin blogg! =)